Een origineel en uniek relatiegeschenk bedenken, het wordt steeds moeilijker

Hoe krijgt die ene collega het toch steeds voor elkaar om altijd een origineel en uniek relatiegeschenk te bedenken? Vooral rond deze tijd, nu alle oude gewoontes weer terugkomen, wil je misschien je terugkomende klanten en partners die je lang niet hebt gezien, verrassen. Maar hoe bedenk je een origineel en uniek relatiegeschenk? Met dit stappenplan maken we jouw wereld een stuk eenvoudiger.

Stap 1: Formuleer het doel dat je voor ogen hebt.

Denk goed na wat precies het doel is dat je voor ogen hebt. Wil je je relatie met bestaande klanten of partners verbeteren, of wil je je kring verbreden? Een persoonlijk cadeau doet het altijd goed bij het verbeteren van je bestaande relaties met klanten of partners. Dit is natuurlijk vaak meer werk maar zal ook zeer gewaardeerd worden. Om je kring te verbreden ga je eerder voor een algemeen cadeau dat vaak gebruikt wordt, wel is het belangrijk om hier ook je logo op te bedrukken.

Stap 2: Zorg dat het relatiegeschenk aansluit bij jou of je organisatie.

Het is belangrijk dat een relatiegeschenk goed afstemt op de activiteiten die jij, of de organisatie van waaruit je het geschenk aanbiedt, onderneemt. Ben je een bakker, geef dan een gepersonaliseerd broodmes cadeau. Ben je kapper, denk dan eens aan een fles shampoo. Er valt oneindig veel promotiemateriaal te verzinnen!

Stap 3: Ga niet voor de standaard route

Een algemeen cadeau als een boekje, pen of sleutelhanger kan natuurlijk nooit kwaad, maar daar maak je je relaties niet warm mee. Door een speciaal product uit te kiezen wat niet iedereen dagelijks gebruikt of mee in aanraking komt, zal het geschenk vaker en langer herinnerd worden. Zorg wel dat het product aansluit bij jou of je organisatie.

Stap 4: Wees consistent in het geven van geschenken

Denk goed na aan welke klanten en partners je relatiegeschenken geeft. Geef je ook een geschenk aan die ene klant die vorig jaar een enkele keer iets heeft besteld, of moet het een terugkomende klant zijn? Krijgt iedereen hetzelfde, of varieer je in prijs en product? Inconsistentie in het geven van geschenken kan vervelende situaties veroorzaken, denk hier dus goed over na.

e bronafbeelding bekijken

Geef een reactie